Liczi

Liczi (Litchi chinensis Sonn.) to roślina, która ma piękne i barwne kielichy kwiatów, które następnie cudownie owocują. Z tego względu liczi zdobiło ogrody samych chińskich cesarzy. Doceniali oni także właściwości odżywcze owoców liczi (nazywane też śliwkami chińskimi), które uważali za środek na wzmocnienie i poprawę nastroju. Podobno rośliną tą zachwycali się też mistrzowie taoistyczni, a nawet sam Konfucjusz. Właściwościami liczi zainteresowali się też współcześni naukowcy. Z ich badań wynika między innymi, że liczi to doskonałe źródło antyoksydantów, dzięki czemu wykazuje potencjalne działanie przeciwnowotworowe.
Liczi – właściwości antynowotworowe
Jak przekonują naukowcy z West China Hospital i Sichuan University na łamach “Toxicology and Applied Pharmacology”, ekstrakt z owocni liczi może zwalczać komórki rakowe ludzkiego raka piersi. Wyciąg ten zawiera znaczne ilości związków polifenolowych, dzięki którym wykazuje silne działanie przeciwutleniające – twierdzą badacze. Polifenole “wymiatają” z organizmu wolne rodniki, które są przyczyną stresu oksydacyjnego i rozwoju wielu groźnych chorób, także tych nowotworowych.
Ci sami naukowcy na łamach “Cancer Letters” przekonują, że poza rakiem piersi wyciąg z owocni liczi może zniszczyć także komórki raka wątroby, a konkretnie raka wątrobowokomórkowego.
Zawarte w liczi polifenole obniżają stężenie cholesterolu całkowitego, frakcji „złego” cholesterolu LDL, a także podwyższają frakcje „dobrego” cholesterolu HDL. Hamują także utlenianie się cholesterolu LDL, dzięki czemu zapobiegają tworzeniu się miażdżycy.
Liczi zawiera sporo potasu (171 mg/100 g) – pierwiastka, który reguluje ciśnienie krwi i pracę serca. Dlatego liczi do swojej diety powinni włączyć zwłaszcza nadciśnieniowcy.
Wartości odżywcze liczi (w 100 g):
– Wartość energetyczna – 66 kcal
– Białko ogółem – 0.83 g
– Tłuszcz – 0.44 g
– Węglowodany – 16.53 g (w tym cukry proste 15.23)
– Błonnik – 1.3 g
Witaminy:
– Witamina C – 71.5 mg
– Tiamina – 0.011 mg
– Ryboflawina – 0.065 mg
– Niacyna – 0.603 mg
– Witamina B6 – 0.100 mg
– Kwas foliowy – 14 µg
– Witamina E – 0.07 mg
– Witamina K – 0.4 µg
Minerały:
– Wapń – 5 mg
– Żelazo – 0.31 mg
– Magnez – 10 mg
– Fosfor – 31 mg
– Potas – 171 mg
– Sód – 1 mg
– Cynk – 0.07 mg
Tłuszcze:
– tłuszcze nasycone – 0.099
– tłuszcze jednonienasycone – 0.120
– tłuszcze wielonienasycone – 0.132

Liczi jest bogatym źródłem witaminy C – 100g dostarcza aż 71,5 mg tej witaminy i niemalże 100 proc. dziennego zapotrzebowania na nią (według specjalistów z Instytutu Żywności i Żywienia wynosi ono 75 mg/dobę). Warto wiedzieć, że liczi ma więcej witaminy C niż słynące z niej cytrusy, takie jak cytryna (53 mg/100 g) czy pomarańcze (50 mg/100 g). W związku z tym liczi można przyjmować, by wzmocnić organizm i zapobiec jesienno-zimowym infekcjom.
Liczi nie dla diabetyków i na odchudzanie
– 100 g liczi dostarcza 66 kcal. To niewiele, jednak ze względu na zawartość cukrów prostych nie są polecane w diecie odchudzającej. Na 16.53 węglowodanów przypada 15.23 cukrów prostych – to tyle, ile mają 3 łyżeczki cukru. Z tego względu nie powinni sięgać po te owoce także diabetycy (indeks glikemiczny liczi = 50).
Liczi – jak obrać i jeść liczi?
Liczi można zjeść na surowo. Wystarczy odciąć część skórki z ogonkiem, a następnie delikatnie palcami obedrzeć pozostałą skórkę. Wówczas dostaniemy się do słodkiego, orzeźwiającego, z lekko kwaskową nutą miąższu, którego konsystencja powinna być ścisła, a kolor perłowy. Na koniec trzeba usunąć brązowoczarną pestkę – wystarczy naciąć z jednej strony miąższ i delikatnie wyciągnąć pestkę ze środka. Warto wiedzieć, że jeśli zdjęcie skórki stwarza problemy, to znak, że owoc jest jeszcze niedojrzały. Niestety, liczi nie dojrzewają po zerwaniu.
Będąc w sklepie należy wybierać owoce jędrne, by skorupka łatwo odeszła od miąższu. Pamiętaj, że liczi na drugi, trzeci dzień zaczyna się psuć.


Liczi – zastosowanie w kuchni
– Owoce liczi można dodawać do lodów, deserów, sałatek, mięs, ryb i owoców morza (bardzo dobrze komponują się zwłaszcza z krewetkami). Można z nich przygotowywać soki i kompoty. W Chinach są suszone i wówczas wyglądem przypominają duże rodzynki (czasami nazywane są orzechami liczi). Można również kupić owoce liczi w syropie, które zachowują swój wyjątkowy smak i aromat, jednak są znacznie bardziej kaloryczne.

Dodaj komentarz